torsdag 8. mai 2014

Trygg på Internett

Jeg så på en svensk dokumentar i natt: "Du er Googla". Svært interessant.
Det var skremmende å se hvordan enkeltpersoner fikk endret hverdagen sin ved at andre bruker deres identitet til å gjøre god business og/eller sverte den andres omdømme.
Hav kan de gjøre? Programmet fokuserte på å positivt være aktiv på nettet med å legge ut om seg sjøl alt det som en kan stå inne for i det offentlige rom.
I utgangspunktet har jeg ikke noe ønske om å synes så mye på Internett selv om jeg har både blogg og egen hjemmeside - mest til internt bruk og blant utvalgte venner. En annen sak er at jeg ikke vil bruke så mye tid på sosiale medier.
I dag googlet jeg meg sjøl. Det var mange offentlige sider som kom opp. Det var flere treff  på førstesiden med ulike opplysningsvirksomheter og ulike aktører som var opptatt av skattelister. Deretter dukket det opp flere ulike treff om slektsforsking, der jeg og min familie var registrert. Sjøl har jeg ikke lagt ut mer enn navn på levende personer. Dessverre er det ikke alle som legger ut slekta si, som respekterer regelen om ikke oppgi andre opplysninger om levende personer under 80 år.
Så er spørsmålet: Skal jeg ta ett eller flere skritt til ut på nettet?
* Bør denne bloggen gjøres allminnelig kjent?
* Bør hjemmesida mi bli offentlig?
* Bør jeg åpne for mange nye venner på Facebook- har bare familien ++?
I så fall var det viktig å ha linker til sider jeg ofte bruker eller til artikler jeg jeg liker. Vi får se om jeg kommer på offensiven i denne saken. Det kan vel ikke være feil å være føre var?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar